Респонсив уеб дизайн – абсурдни митове

Осем опровергани мита


Рeспонсив уеб дизайнът ни носи ползи. Той дотолкова се наложи, че някои клиенти започнаха да отказват плащания, ако транзакциите им са задържани допълнително време. Винаги, когато нещо ново се появи, митове за него се излюпват. Създаването на митове е в човешката природа и цели да влияе върху общественото мнение.

    "Митовете са загуба на време. Те пречат на прогреса." – Барбара Стрейзанд
 

Тези погрешни схващания могат да бъдат една от най-големите бариери за планирането, обхвата, оценката и стартирането на Вашия следващ рeспонсив уеб дизайн. Ето го и нашият опит да опровергаем осемте най-често срещани мита в Responsive Web Design:

1. В основата си респонсив дизайнът трябва да бъде ориентиран само към мобилните устройства.
Може би е факт това, че внезапното развитие на мобилната мрежа е конкретната причина да се породи идеята за респонсив дизайн. Но също трябва да вземем предвид различните нива, на които са потребителите, когато работим с респонсив сайтове. Трябва да се предвидят както и устройството, което потребителят би използвал – дали е мобилно, десктоп устройство или дори телевизор, така и местоположението му и начина, по който той достъпва мрежата чрез този уеб дизайн. Ако Вашите потребители често си почиват и играят плажен волейбол, тогава няма да има значение колко добре Вашето съдържание е представено, ако страницата отнема цяла вечност, за да се зареди.

Съдържанието има значение, но това, което е от още по-голямо значение, е по какъв начин подхождате към представянето му на потребителя. Мислете за резолюцията, оформлението, размера на текста и по какъвто начин можете, дайте своето мнение за това как може да се подобри дизайнът. Той не е само за мобилни устройства. Контекстът се променя, така че е много важно да се поддържат всички аспекти на един уеб сайт, докато е в етап на дизайн и разработка.

2. Не може да създадете респонсив дизайн за всяко едно устройство и начин на ползване.
Начинът на ползване има значение и то голямо. Един дизайн не е респонсив, ако не може да вземе под внимание всеки възможен случай на ползване. Сайтът трябва да работи за всеки във всяка една ситуация и това „всеки“ включва всички възможни сценарии.

3. В респонсив дизайна точките на преминаване от едно към друго устройство имат значение.
Повечето разработчици на сайтове възприемат стил на създаване на сайтове, с който те се съобразяват с тези резолюции, за да се пригодят към точно определени устройства. Това е погрешно! Ако дизайнът има претенциите да е респонсив, то тогава той трябва да е пригодим към всички устройства, а не само към точно определени.

4. Печатното оформление се разваля в резултат на респонсив дизайна.
Това е един голям недостатък, асоцииран с много респонсив сайтове. В повечето подобни случаи печатното оформление не е взето под внимание по правилния начин, тъй като разработчиците мислят повече за устройството, с което ще се визуализира сайтът, отколкото за дизайна му. Това не е начинът за създаване на респонсив сайтове. Вие трябва да мислите за крайния потребител, който ще е основното лице, консумиращо съдържанието на Вашия сайт – то трябва да бъде четимо. Ако пренебрегнете аспекта на печатното оформление на сайта Ви, тогава той губи своя смисъл и целта си наполовина.

Опитайте се да използвате относителни единици, за да бъде четимо съдържанието на уеб сайта Ви. Размерът на шрифта, граници, отстояние и общото оформление имат нужда от Вашето внимание. Оформлението трябва да бъде пропорционално. Останалото ще пасне в него. Запомнете, че потребителят е цар. Ако се придържате към точно определен дизайн, няма да стигнете далеч. Ако се концентрирате върху редовия потребител, ще успеете.

5. В респонсив дизайна съдържанието се скрива.
Това наистина е един абсурден мит – може би най-абсурдният от всички. Цялата идея на респонсив дизайна е да направи сайтовете достъпни за всички. Тогава защо някой би желал да крие съдържание? Скриването на съдържание рядко се има за умно хрумване – което е по-важно, ако трябва да го криете, тогава какъв би бил смисълът да го поставяте на сайта си?

Не е добра идея да криете съдържание в дизайн, в който сте използвали въображението си, за да стигнете до определено решение. Много е вероятно поради Вашето погрешно разбиране, потребител някъде в този голям свят да затъне в проблеми. В по-голямата си част, тези разбирания се отразяват на навигационната секция на дизайна. По-добър начин да подходите към плана си е да се откажете от идеята да криете съдържание, докато изграждате респонсив дизайн. Всичко е въпрос на достъпност.

6. Голямо натоварване на страницата прави тези дизайни по-бавни от други.
Това е като ходене по тънък лед. Методологията ли е в грешка тук или човекът, който я ползва? Единият винаги обвинява другия, което създава аргументи по темата. Съществуват редица сайтове, посветени на идеята за респонсив дизайните, които създават десктоп атмосфера за всичките си потребители, без значение от типа устройство, което използват. Но в случай, че потребителите използват мобилен телефон, страницата отнема малко повече време за зареждане от нормалното. Но това не е най-важното тук. Не само страницата ще загуби част от свойствата си, докато се зарежда на мобилно устройство, но потребителят може да реши да посети друг сайт.

Това не може да се отнесе като въпрос, касаещ методологията. Ако програмист напише своята програма зле, не може да обвиняваме програмния език за това. По същия начин човекът, който въвежда методологията е наистина този, който е в грешка. Докато създавате сайт трябва да сте сигурни, че сте взели под внимание въпросите, свързани с неговото функциониране.

7. Универсалната оптимизация на изображенията е необходима за всички размери на екраните.
Нека да дадем за пример Foundation, за да обясним този проблем. Този фреймуърк, с който работите, за да създадете респонсив дизайн, не е създаден, за да работи добре с изображения, които са по-големи от размера на контейнерите му. Необходимо е да намалите изображението, за да може то да пасне в координатната мрежа. Имате свойството „background size”, което Ви позволява да намалите размера на изображенията, използвани за бекграунд (заден фон). В практиката, дори големи снимки са намалени до 50 процента от техния начален размер на най-новите устройства.

За да зареди по-големи изображения, една медийна заявка (Media Query) използва пиксел съотношение от 2. По този начин тя намалява размера на 50 процента. Като резултат за ретина дисплей, много голямо изображение се зарежда само за ретина. Въпреки, че това не е перфектното решение, то е много ефективно в имплементирането на основната идея зад изграждането на респонсив дизайн.

8. Дизайнът трябва да бъде универсално пригодим и тестван на всички видове устройства.
Това е просто повторение на мантрата за responsive дизайните, а тя е „Правете дизайни за всички видове устройства“. Това не означава, че всички трябва буквално да тестват техните дизайни на всяко едно устройство, предлагано на пазара. Това не е нито практично, нито осъществимо решение. Само една от марките има стотици устройства на пазара и дори тогава, всяко едно от тях има вариации.

Малките проби са решението. Тествайте на няколко устройства, които покриват всички основни аспекти.

Заключение
Интернет бумът е реалност и с новите смартфони, които наводняват пазарите, всяко съдържание е общодостъпно. Най-важното е да достигнете до всичките си потребители и да им осигурите това, от което имат нужда. Респонсив уеб дизайнът е отговорът на този феномен.
 

Превод от английски: www.business2community.com
Автор: Петя Младенова





{START_COUNTER}