Герила маркетинг

„Какъв маркетинг…?“

Когато разказвам на хората на каква тема пиша дипломна работа, те най-често още в началото на разказа ме питат с онзи емоционален патос в края на всеки учуден въпрос: „Какъв…?“ Това, разбира се, са хора, които не са ми особено близки или не учат във Факултета по Журналистика и Масови Комуникации на СУ, защото колегите ми знаят какво е герила маркетинг. Смелата надежда на всеки един от авторите в този блог е той да добие популярност извън пределите на нашата „тайна група“ и да се превърне в нещо повече от университетски проект. Сред авторите се случва да съм и аз и като допускам, че част от читателите може да не са запознати със същността на герила, ето я и тази мини статия по темата.

Терминът герила (от англ. Guerrilla – партизанин) се използва за първи път през 1984 г. от американския маркетолог Джей Конрад Левинсън в книгата му Guerrilla Marketing. Той се смята за „бащата“ на партизанския маркетинг като издава поредица от книги и лично проповядва и използва тази нова концепция като творчески директор на Leo Burnett Advertising в Европа, след това като старши вицепрезидент на J. Walter Thompson в Америка и до края на земния си път като основател на Guerrilla Marketing International.

Маркетингът е широко разпространена наука и твърде много определения съществуват за нея в твърде много учебници. За разлика, герила маркетингът не получава същото внимание и определенията за него са невинаги конкретизирани и точни.

Проф. Кафтанджиев в „Хармония в рекламната комуникация“ го определя като:

„Нискобюджетно и неконвенционално общуване, при което потребителите сами инициират и разпространяват информация за рекламираната стока/услуга, като по този начин стават канал за нейното придвижване.“

Интернет източниците разглеждат герила като рекламна стратегия, която използва нестандартни, нискобюджетни подходи, но в по-младежки и креативен аспект, като флаш мобове, улично изкуство, графити или стикери.

Без да влизам в спор с експертите, ще предложа, че герила е маркетинг предимно за подсъзнанието и обединява маркетингови инструменти, които вече познаваме от традиционния маркетинг и по-точно тези, които не изискват голям бюджет, но също толкова добре вършат работа, ако се използват правилно. Както казва самият г-н Левинсън, партизанският маркетинг не е нещо ново и невиждано, няма тайни и скрити оръжия. Просто трябва да се използват правилно тези, които сме избрали за своята кампания.

Основното предимство на герила е, че той е подходящ за малките фирми, тъй като не изисква висок бюджет, а по-скоро време и въображение. Различава се от традиционния маркетинг с начина си на влияние над аудиторията. Въздейства най-вече на емоционално ниво, което е едно от определящите за вземане на решение нива.

Image       Image   Image      Image   Image      Image

Ирена Йорданова

Вашият коментар